Først og fremst ønsker jeg å gi dere en hyggelig tur med nydelig utsikt og en god opplevelse. Jeg vil gjøre deg oppmerksom på noen ting, slik at vi kan få til turen du har ønsket deg, uten å bli unødig overasket/skuffet over en potensiell kansellering.
Hvem kan bestille
Som privatpilot kan jeg kun tilby dette til privatpersoner, du kan ikke bestille som bedrift eller forening. Flyene har 4 seter, inkludert pilot, dere kan maks være 3 personer i samme fly.
Kostnad
Som privatpilot kan jeg ikke lov å tjene penger på flyturen, og betaler derfor selv en symbolsk sum (~2%) av kostnadene.
Leieprisen for 4-seters fly er 2000-2200 kr/time. Vi betaler for flyet kun når det er i luften, pluss 10 minutter per flytur for å dekke tiden på bakken (uavhengig av hvor mye venting det faktisk blir). Ved tur til annen flyplass tilkommer normalt en landingsavgift på mellom kr 100,- og kr 300,-.
Vi prøver å holde oss til avtalt tid for flyturen, men det vil alltid være mulighet for små avvik. Du betaler piloten direkte etter flyturen (helst Vipps).
Priseksempel:
For en rundtur på 1 time i lufta (pluss 10 minutter "bakketid") vil totalkostnadene for passasjerene bli 2300-2500 kroner. Med 2 passasjerer blir kostnadene da naturlig nok halvparten per passasjer.
Vær
Været har definitivt mye å si for småfly, det er greit å vite at turer kan bli flyttet i tid pga vær.
Selv om været ser bra ut for deg som passasjer eller på yr, kan det være forhold som gjør en flytur risikabel, du skal alltid respektere avgjørelsene til piloten.
Vær kan til en hver tid kansellere turen før take off, endre rute underveis eller korte ned flyturen.
Vi anbefaler å kle deg for å kunne være utendørs i en time.
Vekt
Vektberegninger er viktig for alle typer fly, og marginene er mindre for småfly, vi vil spørre om vekt (med klær) på alle passasjerer og bagasje som skal være med. Jeg regner da ut om det er vektmessig plass til alle passasjerene, og hvor de eventuelt må sitte. Er du usikker på vekten din, skal du runde opp.
Passasjerenes helse
Din fysiske helse trenger kun være i generell god form. Du må være edru, ikke lide av flyskrekk, angst eller depresjon når du skal fly med oss. Vi anbefaler å ikke fly dersom du er forkjølet.
Pilotens avgjørelser
Piloten skal ta mange avgjørelser før og under en flytur, det svært viktig at du som passasjer alltid respekterer pilotens avgjørelser, slik at turen kan skje på tryggest mulig måte.
Piloten har til enhver tid før avgang, rett til å avlyse en flytur eller nekte personer ombordstigning, uten å måtte oppgi årsak. Føler piloten seg utrygg på deg, kan du ikke bli med.
Oppmøte
Møt et kvarter før tiden, det kan være en reservasjon etter vår flytid, slik at sent oppmøte kan føre til kansellering. Jeg klargjør flyet før du kommer. Du som passasjer kan også kansellere turen uten å oppgi årsak. Blir turen kansellert vil vi selvfølgelig avtale ny tid med deg.
Flyene som er tilgjengelige:
(1) Respekter flygerens instrukser. Flygeren er den eneste som kan ta beslutninger om bord, og han/hun er fartøysjef. Fartøysjefen kan før avgang avbryte planlagt flyging. Under flyging må passasjerene ikke forstyrre flygeren eller påvirke hans eller hennes beslutning for sikker føring av luftfartøyet.
(2) Respekter flygerens vurderinger av været. Opplæringen for flygere omfatter meteorologi og hvilke konsekvenser endringer av været kan ha for flygingen. De fleste allmennflygere kan kun fly under visuelle forhold. Enkelte flygere kan ha trening og mulighet til å fly i skyer etter instrumentene og uten å ha visuell kontakt med terrenget. Flygerens beslutning om å endre rute eller snu skal respekteres. En passasjer skal aldri prøve å overtale piloten, dersom piloten har bestemt seg for å endre rute eller landingssted for å ivareta sikkerheten.
(3) Respekt vektene for bagasje. Småfly er svært følsomme for endringer av vekten. Flygeren vil legge passasjerenes vektopplysninger til grunn for beregning av flyets maksvekt og balanse. Det er derfor svært viktig at passasjerene respekterer de maksvektene piloten har autorisert og at bagasjen ikke flyttes under flyging. Det er derfor viktig at passasjerene oppgir korrekt vekt før flyging.
(4) Det er forbudt å medbringe ulovlig eller farlig last. Passasjerene må aldri ta med ulovlig eller farlig last. Dersom passasjerene er i tvil om lasten kan være farlig skal passasjerene sjekke dette med fartøysjefen. Fartøysjefen kan be om å sjekke innholdet i bagasjen og nekte å ta med passasjerer. Dersom fartøysjefen ser at passasjerene tar med farlig last og ikke har informert om dette på forhånd, skal han eller hun nekte å gjennomføre flyvningen.
(5) Vær presis. Flygeren må planlegge tidspunkt for avgang og ankomst, samt vurdere været for den aktuelle flyvningen. Dersom passasjerene blir forsinket, er det viktig at flygeren informeres så tidlig som mulig.
(6) Passasjerens rett til å avbestille flyvningen. Passasjerene kan når som helst avbestille flyvningen før avgang.
(7) Sikkerhetsregler. Passasjerene skal til enhver tid; i. følge flygerens instrukser om røyking om bord, ii. ikke røre instrumentene eller kontrollene, fordi dette kan føre til en ulykke. iii. være stille under avgang, landing eller dersom piloten kommuniserer via radio. iv. Passasjerene må aldri røre dørlåsene/dørhåndtakene, med mindre flygeren ber om dette. v. Passasjerene skal ikke være påvirket av psykoaktive stoffer, herunder alkohol, før eller under flyging.
(1) Kun den ansvarlige flygeren (fartøysjefen) har myndighet til å bestemme hvordan flyvningen gjennomføres og hvordan luftfartøyet opereres. Personer som blir med på slike flyvninger skal aldri presse fartøysjefen til å gjennomføre flyvningen. Fartøysjefen skal til enhver tid sørge for at flyvningen blir gjennomført på en sikker måte. Passasjerene må informeres om at flyvningen kan avbrytes uansett årsak.
(2) Dårlig vær er ofte årsak til ulykker med småfly. Værforholdene kan skifte fort, og det er mulig at fartøysjefen må avbryte flyvningen. Dagen før planlagt flyvning bør flygeren informere passasjerene om hvor sannsynlig det er at flyvningen kan gjennomføres. Tilstedeværelsen av passasjerer og passasjerenes forventninger skal ikke påvirke flygerens beslutning om å avbryte flygingen.
(3) Fartøysjefen kan til enhver tid nekte å ta med passasjerer uansett årsak og uten at dette må forklares eller rettferdiggjøres.
(4) Norsk regelverk som gjennomfører EU-reglene på området tillater kun deling av kostnader mellom privatpersoner dersom de direkte kostnadene blir delt mellom alle parter, inkludert flygeren. Flyging der kostnadene deles skal på ingen måte skape et økonomisk overskudd. Dersom flyvningen ikke gjennomføres i tråd med reglene for deling av kostnader, anses flygingen som kommersiell, hvilket innebærer at sikkerhetsreglene for kommersiell flyging må oppfylles.
(5) Før flyging skal fartøysjefen oppgi hvilken type luftfartøy som vil benyttes for kostnadsdelingsflyvningen. Passasjerene skal i forkant få beskjed dersom flygeren velger å bytte luftfartøy for den aktuelle flyvningen.
(6) Flygeren har det fulle ansvaret for at flyvningen gjennomføres i tråd med reglene for ikkekommersiell flyging med småfly. Fartøysjefen er også ansvarlig for at passasjerene er forsikret under flyging i tråd med felleseuropeiske minimumsregler.
(7) Flygeren skal informere passasjerene om at toaletter ikke vil være tilgjengelig under flyging.